ΘΕΡΑΠΕΙΑ ΚΑΡΚΙΝΟΥ


Δρ. Ελευθέριος Μηλιόπουλος

Ιατρός - Παθολογοανατόμος - Ογκολόγος
Διδάκτωρ Νευροπαθολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών
Πρώην Εθνικός Εκπρόσωπος της Ελλάδος στην Ευρωπαϊκή Ένωση



Site logo

ΒΑΣΙΚΕΣ ΤΕΧΝΙΚΕΣ



Απομάκρυνση του άγχους

Ο σκοπός είναι να σφίξετε του μυς σας και έπειτα να τους χαλαρώσετε, νιώθοντας τη σωματική και πνευματική ανακούφιση που συνοδεύει τη κάθε σας κίνηση.

Αρχικά ξαπλώνετε σ' έναν καναπέ, ενώ ο θεραπευτής εφαρμόζει την τεχνική σε κάθε ομάδα μυών, ενώ εσείς θα αναπνέετε ήρεμα και βαθιά. Στη συνέχεια θα σας ζητηθεί να εφαρμόσετε τη τεχνική σε όλο σας το σώμα, ξεκινώντας πιθανώς από το χέρι ή το πόδι σας και δίνοντας βάρος σε κάθε λεπτομέρεια. Ο θεραπευτής θα απαιτήσει από σας να σφίξετε τους ανάλογους μυς σας για περίπου δέκα δευτερόλεπτα και να τους αφήσετε όταν εκείνος σας πει. Αφού περάσουν 20-30 λεπτά, θα σας πει να ανοίξετε τα μάτια σας και να νιώσετε χαλαρωμένοι και ξεκούραστοι.


Παθητική μυϊκή χαλάρωση

Η τεχνική είναι παρόμοια με την προαναφερομένη, με τη διαφορά, ότι αντί να σφύζει κανείς μια ομάδα μυών, επικεντρώνει τη προσοχή του σε αυτή, συνειδητοποιώντας την ένταση και χαλαρώνοντας αργότερα. Μπορεί επίσης να σας ζητηθεί να φανταστείτε ένα αργό, ζεστό κύμα χαλάρωσης να διαπερνά τους μυς σας.


Νοητική απεικόνιση

Μερικοί άνθρωποι είναι περισσότερο οπτικοί τύποι από άλλους και σκέφτονται ευκολότερα με εικόνες. Μερικοί έχουν την τάση να αισθάνονται τα πράγματα. Άλλοι τα νοιώθουν, ενώ μερικοί σκέφτονται με λέξεις.

Λόγω αυτών των ατομικών διαφορών, η χρησιμοποίηση του ρήματος «βλέπω» στις οδηγίες μας για τη διαδικασία της νοητικής εικονοπλασίας θα μπορούσε να αντικατασταθεί με το «αισθάνομαι».

Όταν λέμε «δες τον εαυτό σου να γίνεται καλά» εννοούμε, ότι ο ασθενής πρέπει να νιώσει την αίσθηση της ενέργειας και της υγείας.

Είναι ολοφάνερο ότι κάθε άτομο θα πρέπει να ακολουθεί τη διαδικασία ή τον τρόπο σκέψης με τον οποίο αισθάνεται πιο ταυτισμένος παρά να προσπαθεί να γίνει κύρια οπτικός. Σε βάθος χρόνου έχουν την τάση να συγκλίνουν. Ένα άτομο που είναι κύρια οπτικό θα αρχίσει να γίνεται περισσότερο αισθαντικά και ένα άτομο που είναι πιο αισθαντικό θα αρχίσει να γίνεται περισσότερο οπτικό.

Η εικονική πραγματικότητα βασίζεται στη χρησιμοποίηση ενός ιδιαίτερου φανταστικού τοπίου. Μόλις χαλαρώσετε και έχετε τα μάτια σας κλειστά ο θεραπευτής σας θα σας ζητήσει να αποσυρθείτε σε μια γωνιά του μυαλού σας και να βρεθείτε με τη φαντασία σας σ' ένα ιδιαίτερο μέρος, όπως ένας ωραίος κήπος ή ένα τροπικό νησί ή ακόμη σ' ένα παλάτι. Θα σας ενθαρρύνει να χρησιμοποιήσετε όλες σας τις αισθήσεις για την εξερεύνηση αυτού του μέρους. Να νιώσετε τη θερμοκρασία, να μυρίσετε τα λουλούδια, να θαυμάσετε το ουράνιο τόξο, να ακούσετε το κελάηδισμα των πουλιών, να κολυμβήσετε και να κατεβείτε στον βυθό της θάλασσας και ούτω καθεξής.

Όταν το ιδιαίτερο μέρος σας σταθεροποιηθεί μέσα στο μυαλό σας, τότε μπορείτε να μπείτε κι εσείς μέσα στην εικόνα και να πετύχετε τους στόχους σας. Ένα χαλαρωμένο μυαλό αποδέχεται πολύ εύκολα όλα αυτά που του μεταφέρετε.

Πριν βγείτε από την χαλάρωση ο θεραπευτής θα πρέπει να αναφέρει μια λέξη κλειδί. Για παράδειγμα «όταν θα πω το όνομα σου θα ανοίξεις τα μάτια σου θα νιώσεις όμορφα και δεν θα ξεχάσεις, ότι έχουμε πει».

Σημαντικό είναι επίσης ο θεραπευτής να δώσει εντολή να σβηστούν όλα τα δυσάρεστα γεγονότα που έχετε ζήσει από την γέννησή σας μέχρι τώρα.

Επίσης πρέπει να δίνονται εντολές στον εγκέφαλο σας όπως, «κάθε λεπτό που περνάει, κάθε μέρα που περνάει, ο εγκέφαλος σας πρέπει να κάνει πιο λεπτή τη σιλουέτα σας, πιο σφικτό το σώμα σας και πιο λαμπερό το δέρμα σας».


Νοητική απεικόνιση και μασάζ

Είναι μία τεχνική αφάνταστα σημαντική. Έχει σαν βάση την προηγούμενη, αλλά ο θεραπευτής εφαρμόζει και μασάζ με έλαια και φρούτα για την βελτίωση της επιδερμίδας. Είναι μια διαδικασία που κρατάει αρκετή ώρα, ενώ το αποτέλεσμα είναι εντυπωσιακό.


Ταχεία χαλάρωση

Ο όρος αυτός χρησιμοποιείται για χαλαρωτικές τεχνικές μικρής χρονικής διάρκειας, οι οποίες εφαρμόζονται για άμεση εξάλειψη του άγχους και διδάσκονται από άτομο σε άτομο.

Η γρήγορη αυτή τεχνική είναι χρήσιμη, αλλά οι μέθοδοι μεγαλύτερης χρονικής διάρκειας είναι εκείνες που πρέπει να διδαχθούν και να γίνουν γνωστές.


Τα οφέλη του στόχου

Οι άνθρωποι που παραμελούν συνέχεια τις συναισθηματικές τους ανάγκες, πληρώνουν το τίμημα οργανικά.

Ζητώντας από τους ασθενείς μας να βάζουν στόχους, τους βοηθούμε να αντιληφθούν τους λόγους που έχουν να ζήσουν και να επανασυνδεθούν με τη ζωή. Είναι ένας τρόπος να πουν στον εαυτό τους, ότι υπάρχουν πράγματα που θέλουν να πάρουν από τη ζωή και ότι θα κάνουν μία προσπάθεια να τα αποκτήσουν. Είναι ένας τρόπος να εκδηλώσουν τις συναισθηματικές, νοητικές και σωματικές ανάγκες σε μία συμπεριφορά που θα επιβεβαιώνει τη ζωή, έτσι ώστε να επενδύσουν ξανά σ' αυτήν.

Βάζοντας στόχους εκφράζετε εμπιστοσύνη στην ικανότητά σας και επιβεβαιώνετε, ότι έχετε πάρει τη ζωή στα χέρια σας.

Η αίσθηση, ότι κατευθύνετε τη ζωή σας, οικοδομεί μια θετική εικόνα του εαυτού σας, και δηλώνετε ότι είστε άτομο που αξίζει, άτομο που είναι σημαντικό.

Εσείς είστε υπεύθυνοι για την κατανόηση των αναγκών σας και για την τοποθέτηση λογικών επιδιώξεων.

Η συμπεριφορική τεχνική χαλάρωση θα σας δώσει τη δυνατότητα να εκπληρώσετε τους στόχους σας με την καθημερινή εξάσκηση.

Η μέθοδος αυτή είναι ασφαλής;

Οι τεχνικές χαλάρωσης και νοητικής απεικόνισης δεν εγκυμονούν κινδύνους για κανέναν ούτε και για τα μικρά παιδιά. Ο καθένας μπορεί να χρησιμοποιήσει τη μέθοδο αυτή φτάνει να ταιριάζει στο χαρακτήρα του.

Oι νοητικές απεικονίσεις που περιλαμβάνουν γρασίδι και λουλούδια μπορεί να προκαλέσουν αλλεργικές κρίσεις σ' εκείνους τους ασθενείς που υποφέρουν από αλλεργίες.

Οι ασθενείς που πάσχουν από το σύνδρομο της χρόνιας κόπωσης, μπορούν να αισθανθούν πιο κουρασμένοι, γιατί η χαλάρωση βελτιώνει την συναισθηματική κατάσταση και έτσι γίνεται πιο αντιληπτή η πραγματική κατάσταση του οργανισμού.


Βιοανάδραση

Στη διάρκεια της εφαρμογής της μεθόδου της βιοανάδρασης συνδέεστε με ηλεκτρόδια σε ένα μηχάνημα, το οποίο καταμετρά τις σωματικές και πνευματικές αντιδράσεις απέναντι στο στρές.

Ο σκοπός είναι να αναγνωρίσετε κατά πόσο ο εγκέφαλός σας, η θερμοκρασία σας, ο σφυγμός σας, η αναπνοή σας και η πίεσή σας προσβάλλονται από το στρές, ώστε να μάθετε να το ελέγχετε. Καθώς χαλαρώνετε, οι οργανικές σας αλλαγές εμφανίζονται σε μία οθόνη, ενώ με τον καιρό μαθαίνετε να εντοπίζετε τις επιδράσεις της χαλάρωσης χωρίς τη χρήση μηχανήματος. Το σύστημα είναι αποτελεσματικό για μια βαθιά χαλάρωση.