ΘΕΡΑΠΕΙΑ ΚΑΡΚΙΝΟΥ


Δρ. Ελευθέριος Μηλιόπουλος

Ιατρός - Παθολογοανατόμος - Ογκολόγος
Διδάκτωρ Νευροπαθολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών
Πρώην Εθνικός Εκπρόσωπος της Ελλάδος στην Ευρωπαϊκή Ένωση



Site logo

ΧΑΛΑΡΩΣΗ ΚΑΙ ΝΟΗΤΙΚΗ ΑΠΕΙΚΟΝΙΣΗ



Η χαλάρωση και η νοητική απεικόνιση αποτελούν δύο ξεχωριστές τεχνικές εξάλειψης του άγχους, που εφαρμόζονται όμως ταυτόχρονα. Οι τεχνικές χαλάρωσης βοηθούν στην ανακούφιση των τεντωμένων μυών, ενώ οι μέθοδοι νοητικής απεικόνισης χρησιμοποιούν θετικές και ελκυστικές εικόνες προκειμένου να ξεπεράσουμε τα πνευματικά και ψυχικά μας προβλήματα.

Το 1959 ο Δρ. Eugene Pendergrass, Πρόεδρος τότε της Αμερικανικής Εταιρείας Καρκίνου δήλωσε: «Υπάρχει σαφής μαρτυρία ότι η γενική πορεία της ασθένειας επηρεάζεται από τις συναισθηματικές δοκιμασίες του ατόμου. Έτσι εμείς, σαν γιατροί, πρέπει να αρχίσουμε να δίνουμε έμφαση στη θεραπεία του ασθενή σαν σύνολο με την ίδια προσοχή που δίνουμε στην ασθένεια από την οποία πάσχει».

Η νέα επιστήμη της ψυχονευροανοσολογίας, αποκάλυψε ότι το μυαλό και το σώμα λειτουργούν ως μια πλήρης μονάδα, και ότι η πνευματική δραστηριότητα έχει άμεση επίδραση επάνω στο σώμα και αντίστροφα.

Το συναίσθημα, έδειξε η έρευνα, συνδέεται με τη στάση του σώματος, έτσι λοιπόν αν το σώμα σας είναι χαλαρωμένο θα ηρεμήσει και το μυαλό σας, και ένα χαλαρωμένο μυαλό, παράγει φυσικά οφέλη ιδιάζουσας σημασίας. Η χαλάρωση επιβραδύνει το ρυθμό της καρδιάς, χαμηλώνει την πίεση και ρυθμίζει την αναπνοή και τον μεταβολισμό. Ελαττώνει επίσης τα επίπεδα αδρεναλίνης επιτρέποντας στο ανοσοποιητικό σύστημα να λειτουργήσει πιο αποτελεσματικά.

Ένα σύστημα εγρήγορσης, το οποίο βρίσκεται σε συνεχή δράση διεγείρει υπερβολικά το ανοσοποιητικό σύστημα, έτσι ώστε αυτό να μην μπορεί να διακρίνει μεταξύ πραγματικού και υποτιθεμένων κινδύνων με αποτέλεσμα η κάθε ασθένεια να κυριεύει το σώμα.

Το άγχος αποτελεί φυσιολογικό και απαραίτητο κομμάτι της ζωής μας, το οποίο πρέπει όμως να υπόκειται σε συνεχή έλεγχο. Το κλειδί για τον έλεγχο αυτό είναι η χαλάρωση.

Το στρές της ημέρας, οι διάφορες κριτικές, οι απογοητεύσεις και ο θυμός παραμένουν κλειδωμένα μέσα μας προκαλώντας μας ανησυχία, απογοήτευση, κατάθλιψη και ένταση των μυών.

Η θεραπευτική διαδικασία της χαλάρωσης, στρέφει τη προσοχή σας προς τα μέσα, στον έλεγχο του οργανισμού, εξαλείφοντας τα αποτελέσματα που προκαλεί το άγχος, χωρίς να τα καταστέλλει προσωρινά, όπως τα τσιγάρα ή το αλκοόλ. Η σωστή εφαρμογή του βοηθάει στη πρόληψη των ασθενειών ενώ αυξάνει την ευεξία μας.

Η υπεραναπτυγμένη τεχνολογία της σύγχρονης ιατρικής προσφέρει την εικόνα ενός σπουδαίου δυναμικού και γνώσης και γι' αυτό δύσκολα πιστεύει κανείς, ότι οι ατομικές μας ανακαλύψεις μπορούν να διαφοροποιήσουν αισθητά το αποτέλεσμα.

Στην ιατρική τεχνολογία έχει επενδυθεί πολύς χρόνος, χρήμα και γνώση, ώστε είναι εύκολο να την θεωρήσει κανείς πανίσχυρη. Όταν βέβαια παρόλα αυτά οι άνθρωποι πεθαίνουν, αυτό που φαίνεται πανίσχυρο είναι η ασθένεια. Τα μεγάλα εργαστήρια και οι αστραφτερές μηχανές μάς κάνουν να ξεχνούμε τα τεράστια προβλήματα και αδιέξοδα που αντιμετωπίζει η σημερινή ιατρική.

Το στρές έχει σχέση με την έναρξη της ασθένειας, όπως και με τον φόβο της ασθένειας. Το πρώτο βήμα για να γίνεται καλά, είναι να καταλάβετε ότι τα πιστεύω και οι συναισθηματικές σας αντιδράσεις, έχουν συμβάλλει στην ασθένειά σας και ότι το επόμενο βήμα είναι να βρείτε τρόπους αντίδρασης. Μαθαίνοντας να χαλαρώνετε θα επηρεάσετε το σώμα σας, βοηθώντας το να εργαστεί προς την κατεύθυνση της υγείας.

Τι είναι νοητική απεικόνιση;

Πρόκειται για ένα τεχνικό όνειρο, για μια κατάσταση του εαυτού μας, και όχι μία δραστηριότητα ή μορφή μη δραστηριότητας.

Δεν χρειάζεται να ξαπλώσετε με τα μάτια σας κλειστά για να χαλαρώσετε, αν και αυτή είναι η μέθοδος με την οποία οι περισσότεροι άνθρωποι μαθαίνουν να χαλαρώνουν. Φτάνει μονάχα να το μάθετε και μπορείτε να χαλαρώνετε έπειτα όπου κι αν είστε κι ότι και αν κάνετε.

Η νοητική απεικόνιση είναι η συνειδητή χρησιμοποίηση της φαντασίας σας για να δημιουργήσετε ελκυστικές και θετικές εικόνες, οι οποίες μπορούν να χρησιμοποιηθούν για να θεραπεύσουν ή να αλλάξουν τις διάφορες όψεις τη ζωής σας. Για να μπορείτε να προβείτε σε νοητική απεικόνιση, θα πρέπει να είστε τελείως χαλαροί.

Οι θεραπευτές που διδάσκουν τη χαλάρωσή σας ενθαρρύνουν να χρησιμοποιήσετε την φαντασία σας και να σκεφτείτε νοερά ότι ξεπερνάτε ένα πρόβλημα ή μια ασθένεια, αντικαθιστώντας τα αρνητικά και καταστροφικά συναισθήματα με θετικές και ζωτικές εναλλακτικές λύσεις.

Πρόκειται για μια τεχνική που εφαρμόζεται από τους ανθρώπους, για διάφορες καταστάσεις της ζωής τους. Έτσι ένας αθλητής παρακινείται να κερδίζει έναν αγώνα, ένα ολυμπιακό μετάλλιο, αφού φανταστεί ότι βρίσκεται ήδη μπροστά από τους ανταγωνιστές του, ένας άλλος να απαλλαγεί από τον φόβο του για τα αεροπορικά ταξίδια, ενώ ένας άλλος να συρρικνώσει τους κακοήθεις όγκους του σώματός του.

Η λειτουργία της τεχνικής χαλάρωσης βασίζεται στην επαναφορά της ισορροπίας του συμπαθητικού και παρασυμπαθητικού αυτόνομου νευρικού συστήματος.

Ενώ ο καθένας σχεδόν αναγνωρίζει ότι ψυχοσωματικοί παράγοντες συμβάλλουν στην υψηλή πίεση του αίματος, στις καρδιακές προσβολές, στους πονοκεφάλους και σε ορισμένες δερματοπάθειες, η ψυχοσωματική σύνδεση με τον καρκίνο δεν έχει γίνει κατανοητή από την πλειονότητα του ιατρικού κόσμου. Αν αυτό γίνει κατανοητό, όπως και ότι η τεχνική χαλάρωση μπορεί να βοηθήσει αποτελεσματικά, θα έχουμε εντυπωσιακά αποτελέσματα στην θεραπεία του καρκίνου. Μέσα στο νού μας υπάρχει μία δύναμη ικανή να αναπτύξει δυνατότητες που μπορούν να προάγουν ή να αναχαιτίσουν την πρόοδο αυτής της ασθένειας.

Οι νοητικές και συναισθηματικές καταστάσεις όχι μόνο μπορούν να προκαλέσουν παθήσεις ή να τις επιδεινώσουν, αλλά μπορούν επίσης να συνεισφέρουν και στην υγεία, αντιστρέφοντας την αρνητική πορεία.

Ο Έλμερ (Elmer) και η Άλις Γκριν (Alyce Green) της Κλινικής Μένινγκερ, ειδικοί σε θέματα Νευροφυσιολογίας ανακοίνωσαν: «Κάθε αλλαγή στην οργανική κατάσταση - συνειδητή ή ασυνείδητη και αντίστροφα, κάθε αλλαγή στη νοητική, συναισθηματική κατάσταση, συνειδητή, συνοδεύεται από μία αντίστοιχη αλλαγή στην οργανική κατάσταση. Με άλλα λόγια, ο νούς, το σώμα και κατά συνέπεια αν επιδράσει στο ένα, θα επιδράσει και στα άλλα.

Δεν είναι δυνατόν πια να βλέπουμε το σώμα σαν ένα αντικείμενο, που περιμένει τα ανταλλακτικά από το εργοστάσιο. Αντί γι’ αυτό πρέπει να δούμε σήμερα το νού και το σώμα σαν ενιαίο σύστημα.

Η σωματική θεραπεία δεν μπορεί να είναι πλήρης. Η ανάρρωση είναι πιο πιθανή όταν κινητοποιούμε ολόκληρο το άτομο προς την κατεύθυνση της υγείας. Τα όρια επίσης της ευθύνης του ασθενή εκτείνονται πολύ πιο μακριά από το να πάει σε ένα γιατρό που «θα τον κάνει καλά». Θα πρέπει να γίνει κατανοητό, ότι ο δεσμός ανάμεσα στο άγχος και στον καρκίνο για παράδειγμα, είναι τόσο ισχυρός, ώστε μπορείς να προβλέψεις την ασθένεια βασιζόμενοι στο βαθμό του στρές που κυριαρχεί στη ζωή του ατόμου. Τα συναισθήματα μπορούν να προκαλέσουν ασθένειες, και μάλιστα επικίνδυνες.

Η ιατρική κοινότητα δυστυχώς άργησε να αναγνωρίσει το ρόλο του στρές στην ασθένεια. Ως ένα βαθμό αυτό οφείλεται στο γενικό σωματικό προσανατολισμό του ιατρικού επαγγέλματος, που δηλώνει, ότι τα σωματικά προβλήματα προκαλούνται από σωματικά αίτια και θα πρέπει να θεραπεύονται με σωματική παρέμβαση.